عزيز الشافعي يكشف السبب الحقيقي لتسريب شيرين لألبومها الجديد

  • تاريخ النشر: الجمعة، 16 أغسطس 2024
عزيز الشافعي يكشف السبب الحقيقي لتسريب شيرين لألبومها الجديد

كشف عزيز الشافعي، الملحن المصري الشهير، أسباب طرح شيرين عبدالوهاب لألبومها الجديد من خلال حسابها الشخصي على منصة إكس، ونشر مقطع فيديو دعم فيه الفنانة المصرية.

وعزيز الشافعي واحد من أهم الملحنين اللذين قدموا أغنيات لأشهر النجوم، وله الكثير من الأغاني في ألبوم شيرين الجديد، التي حققت نجاحاً كبيراً رغم أن طرح هذه الأغنيات لم يكن عبر القنوات الرئيسية.

سبب طرح شيرين لأغانيها على إكس

وقال عزيز الشافعي في مقطع الفيديو: "كان  لازم أطلع أتكلم علشان الناس تبقى عارفة بالضبط رأيي، إمبارح نزلت أغنيتان من ألحاني لشيرين عبد الوهاب ومبسوط بيهم جدا، كنت أتمنى إنهم ينزلوا بطريقة أحسن من كده ونشوف الأرقام والنجاح، شوفنا ده على تويتر، وشوفناه في الشوية اللي نزل فيهم على يوتيوب قبل ما يتشالوا".

وعن السبب الحقيقي لنشر شيرين عبدالوهاب الأغاني بهذه الطريقة قال: "السبب ورا إن شيرين عبد الوهاب نزلت أغانيها بهذه الطريقة، إن الفنان عاوز يبقى ينزل ويغني ويتمنع علشان أوراق ومواقف قانونية، معرفش كان إيه اللي المفروض يحصل، بسمع من محامي روتانا كلام محترم، لكن برضه بيقول إنه مع كل إخلال بالعقد هتدفع ١٠ مليون جنيه، ده معناه إنها هتدفع ٢٠ مليون جنيه عن الأغنيتين؟ والفلوس دي مخصومة من الفلوس اللي أخذتها؟".

تساؤلات حول أزمة شيرين وروتانا

ووجه عزيز الشافعي تساؤلاته لمحامي شيرين: "الناحية التانية محامي شيرين، هل أنت ورقك سليم إن أنت منزل أغاني، وإزاي لو سليم روتانا وقفته؟ هل روتانا عندها حق ولا معندهاش حق؟ ليه الأمور القانونية دي ما بتنتهيش بشكل واضح؟ مش معقول الاتنين المحاميين كبار وبيقولوا كلام عكس بعض.. مش مشكلتنا دي كلها، إحنا بنجب شيرين عندنا شيرين واحدة بس في مصر".

فيديو عزيز الشافعي:

وتابع: عاوزين نسمع شيرين ونسمع أغانينا، الأغاني تعبنا عليها، وقعدنا فترة طويلة علشان شيرين هي اللي تغنيها وفرحانين إننا بنسمعها بصوتها ما نتمناش أحسن من كدة، فكان المفروض الأغنية تنزل بشكل أحسن من كدة. مجهود كبير اتعمل من شيرين في أغاني كتير في كل تفصيلة من التفصيلات.. على قد فرحتي بإن شيرين هي اللي غنت أغانيا.. على قد زعلي.. الاستعجال في نزول الأغاني كان حاجة ضايقتني، لكن شيرين كانت مجبرة عليه ومتفهم موقفها وبدعمها مهما حصل".

وتفاعل الجمهور مع فيديو عزيز الشافعي في تعليقات منها: "الله يا عزيز على الألحان: لحنين حلوين ومختلفان بإمضاء اسم ساطع في عالم الموسيقى والله على كلمات بتمنى أنساك، أعمال ممتازة تستحق ان يُشكر عليها كل من ساهم فيها: عزيز الشافعي، تامر حسين، توما وأمين نبيل وخالد سند وبالطبع صوت العظيمة شيرين عبد الوهاب الأعمال نجحت وستنتشر أكثر انشالله وما نصيب المجتهد إلا التوفيق". 

مفاجآت جديدة في أزمة ألبوم شيرين عبدالوهاب

 واختتم عزيز الشافعي الفيديو قائلاً: "أنا فرحان بحماسها وبشجاعتها، ومقدر  إنها ممكن تكون غلطت أو إن التعاقد كان فيه غلط، ومش بدعم أكيد لو أي خلل حصل في العقد، أو أنها تعدت على حقوق حد وأنا ما أحبش كدة طبعا، لكن أتمنى إن يكون فيه حد كبير يدعم شيرين، يحل الإشكالية دي، ويخلي شيرين تشتغل، ويخليها تمتعنا وتخرج من مشاكلها الخاصة، وتتكلم معانا في الفن اللغة اللي بنحبها فيها".

ألبوم شيرين عبد الوهاب الجديد

وكتبت موضى بنت عبدالعزيز في تعليقها: "تسلم يا عزيز ع الكلمات الجميلة واللحن الرائع لصوت العالم ومحبوبتنا شيرين المشكلة واضحة الخلل في محامي شيرين حصل قبل كذا وقف لها نصر محروس زي ما وقف بهاء سلطان حوالي 17 سنة وبالأخير اتحلت بدفع مبلغ، وأخذوا الاثنين حريتهم خطأ محامي شيرين كالتالي؛ الاستعجال فنزول الأغنيتين رغم إنه عارف كل أغنية تنزلها بحكم العقد مع روتانا راح تدفع مبلغ جامد 2- كان لازم يجلس مع سالم الهندي يحلونها بالتراضي أو التفاوض قبل تنزل الأغنية عشان تأخذ حقها فالانتشار 3- لا بد شيرين تغير محاميها ما أشوف عمل حاجة لصالحها وهي لوحدها في عقدها مع روتانا، وأتمنى منكم أو وسيطاً كبيراً يجلس مع سالم الهندي، وتكمل أقلها عقدها، وتتفادى الدفع وتخلص المشكلة، ورغم هذا كله شيرين صوت لا حدود له سواء من ناحية طبقات الصوت وجماله أو الانتشار فنياً في كل العالم فيه أجانب كثير بيسمعوا ويحبّوا شيرين والأهم شيرين ما تتأثر؛ لأنها مو ناقصة ولا ناقصة أحد يستغلها من جديد".

دعم عزيز الشافعي لشيرين عبدالوهاب

كما أبدى متابعون إعجابهم بدعم عزيز الشافعي لشيرين عبدالوهاب في تعليقات منها: "إنت إنسان محترم وقلبك نظيف وفعلا مهما كان طريقة طرح الأغاني الأهم إن شيرين ترجع وتعرف الناس في انتظارها دايما، شكرا على هذي المحبة والدعم لشيرين؛ لأن شيرين وجمهورها محتاجونه من سنين"." كلام جميل وعندك حق تتمنى الأعمال تنزل أفضل! وأنا أتمنى الفنانين يقرو العقود وما يخذوش حاجة بالحب وروتانا (مع تحفظي الشديد عليها) هنا على حق وشيرين كان لازم تضبط أمورها القانونية، وتنزل مع حملة إعلامية كبيرة والجمهور أكيد حيستنى وربنا يهدي النفوس بقى ونسمع كلام عن الفن ربع ما نسمع عن المشاكل الشخصية والقانونية مع شيرين".

ليالينا الآن على واتس آب! تابعونا لآخر الأخبار